Categorieën
Home

AD slippendrager Paleis Soestdijk

Zo is ook de redactie van het AD, door het nalaten van kritische vragen over het sinds 2017 fors opgewaardeerde Made by Holland-plan, verworden tot slippendrager van de MeyerBergman Erfgoed Groep. Het nieuwe plan, met onder andere een hotel met 120 kamers, een groot auditorium, popconcerten, grootschalige evenementen en extra woningen in het Borrebos, bleek zelfs voor de Raad van State te veel. Het vernietigen van het bestemmingsplan was dan ook een typisch geval van ‘eigen schuld, dikke bult’.

Dit deel van het verhaal, dat de projectontwikkelaar bewust buiten beschouwing laat, blijft door het uitblijven van mediakritiek onaangeroerd. Dit roept de vraag op in hoeverre het journalistieke landschap zijn waakhondfunctie nog serieus neemt en zo bijdraagt aan een eenzijdige beeldvorming rond Paleis Soestdijk. Voor Behoud het Borrebos is dit een typisch geval van: de vraag stellen is haar beantwoorden.

Een kritisch geluid dat naar de redactie van het AD werd gestuurd, bleef ongepubliceerd, waardoor de krant haar rol als promokanaal voor Paleis Soestdijk in stand houdt en haar lezers een volledig perspectief onthoudt.

Kees Koudstaal

Reclame? Oké. Kritiek? Ho maar!