13 april 2026 – Op 28 maart stuurde de stichting Behoud het Borrebos een uitnodiging aan alle nieuw gekozen fractievoorzitters van de Baarnse gemeenteraad. Geen pamflet, maar een serieuze poging tot gesprek. De boodschap was eenvoudig. Opvang van asielzoekers is noodzakelijk, maar de gekozen locatie in het Borrebos roept fundamentele vragen op over natuur, ruimtelijke afwegingen en het ontbreken van serieus onderzochte alternatieven. De stichting nodigde de fractievoorzitters uit om daarover in gesprek te gaan.
De reactie bleef uit. Op één uitzondering na. Alleen de fractievoorzitter van de VVD liet van zich horen, waarna tijdens een wandeling in de directe omgeving van het azc een open en constructief gesprek plaatsvond. Van de overige fractievoorzitters kwam niets. Geen inhoudelijke reactie, geen afwijzing, zelfs geen korte ontvangstbevestiging. Dat stilzwijgen is veelzeggend. Wie een uitnodiging tot gesprek onbeantwoord laat, ontwijkt niet alleen de inhoud, maar ook de verantwoordelijkheid die bij het ambt hoort.